Recenze: Je Černý telefon opravdu hororem roku?

Vydáno: 17.07.2022 10:30 - Vratislav Šálek | foto: Collider

Horor Černý telefon vychází ze stejnojmenné povídky Joea Hilla a předchází ho pověst zatím nejlepší žánrovky roku. Je to ale skutečně tak, nebo se kolem počinu zkušeného Scotta Derricksona vytvořil zbytečný povyk?

Černý telefonRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 17.07.2022 10:30. Horor Černý telefon vychází ze stejnojmenné povídky Joea Hilla a předchází ho pověst zatím nejlepší žánrovky roku. Je to ale skutečně tak, nebo se kolem počinu zkušeného Scotta Derricksona vytvořil zbytečný povyk? Hodnocení: 3.5
Černý telefon
The Black Phone
Horror / Thriller
United States, 2021 , 103 min.

Režie: Scott Derrickson
Scénář: Joe Hill, Scott Derrickson, C. Robert Cargill
Kamera: Brett Jutkiewicz
Hudba: Mark Korven
Herci: Mason Thames, Madeleine McGraw, Ethan Hawke, Jeremy Davies, E. Roger Mitchell, Troy Rudeseal, James Ransone, Miguel Cazarez Mora, Rebecca Clarke, J. Gaven Wilde, Spencer Fitzgerald, Jordan Isaiah White, Brady Ryan, Tristan Pravong, Jacob Moran

Česká premiéra: 14.07.2022

Hodnocení: 7/10
Černý telefon hodnocení na Kinobox.cz: 71.04 %
Finney Shaw je úplně normální kluk, který žije se svou sestrou a násilnickým alkoholickým otcem a možná proto se všudypřítomnému násilí na škole, kam dochází, důsledně vyhýbá. Jenže v okolí Denveru řádí sadistický únosce a vrah dětí, kterému nikdo neřekne jinak než Drapák. A právě Finney se stane jeho další obětí a brzy pochopí, že se domů živý nejspíš nevrátí. Pak ale v jeho kobce zazvoní léta odpojený telefon, v němž jsou slyšet předchozí Drapákovy oběti, které se chlapci snaží poradit, jak se z celé situace dostat.

Ethan Hawke, Mason Thames ve filmu Černý telefon / The Black Phone
© Rolling Stone
Thrillerem Černý telefon se k žánru, který mu sedí nejvíce, vrátil etablovaný Scott Derrickson, který kvůli "tvůrčím neshodám" opustil natáčení nedávno uvedené marvelovky Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství, jejíž první díl sám natočil. A na výsledku je znát, že finančně, logisticky a personálně mnohem méně nákladná produkce mu zcela sedla a velmi pravděpodobně v ní měl také mnohem více tvůrčí svobody. To ale neznamená, že výsledek je bezchybný a uspokojí úplně všechny fanoušky.

Snímek vychází z povídky Joea Hilla, což je syn Stephena Kinga, a na konečné podobě je jednak znát, že jde o původně krátký příběh, a také to, že to celé musí mít něco společného s králem hororu, protože námět je opravdu ryze kingovský. A i když tu nejsou nijak originální prvky (inspirace klasikou To je viditelná), ve své podstatě to nevadí, protože, upřímně řečeno, ty od většiny hororů ani nikdo nečeká. I proto je paradoxní, že snímek nejvíc funguje právě, když se o horor nijak nesnaží. 

Fotografie z filmu Černý telefon / The Black Phone
© iNews
Scott Derrickson rozhodně nemá problémy s atmosférou a dokud se pohybuje v mezích dobového thrilleru, není mu co vytknout. Zasazení do sedmdesátých let funguje naprosto perfektně, a to i po vizuální stránce, která upomíná na tuto dobu, což dokládají i stylové úvodní titulky. Tempo je potřebně svižné, hrdinové vesměs sympatičtí a náhled do fungování místní školy, v níž krvavé bitky nejsou ničím neobvyklým, je také naprosto báječný. Nad vším se navíc vznáší děsivý opar únosce, před nímž si nemůže být nikdo jist. Pochvalu zaslouží i část, kdy se po onom vrahovi bezvýsledně pátrá a nejen ona je doplněna výborným soundtrackem, který si pomáhá několika písněmi své doby.

V poslední třetině ale jako by si tvůrce uvědomil, že diváky lákal na horor a snaží se to napravit. A i přes dvě výborně zrealizované lekačky se mu to příliš nedaří a výsledek se mění v naprosto tuctovou žánrovku, která postrádá logiku a není moc zajímavá. To ale může být dáno i tím, že původně povídka musí být natažena na celovečerní stopáž a autoři jsou tak nuceni vymýšlet různé podzápletky, které děj jen zdržují, nikam ho moc neposouvají a jen odkrývají určitou tvůrčí bezradnost.

Ethan Hawke ve filmu Černý telefon / The Black Phone
© Digital Spy
Nad vodou nicméně po celou naštěstí nedlouhou stopáž drží snímek fenomenální Ethan Hawke, který si svou první vyloženě zápornou roli kariéry viditelně užívá a je potřebně děsivý, navíc je nucen hrát trošku explicitněji, protože mu část obličeje vždy zakrývá maska. O to větší je škoda, že tu je relativně málo a jeho postava nemá žádné pozadí, které by objasnilo její motivaci, ta tak zůstává zahalena tajemstvím. Krok s ním ale drží i Mason Thames a spontánní Madeleine McGraw v roli sestry hlavního hrdiny, která si všechny scény krade pro sebe a dodává celku trochu vtipu a nadsázky, která tu jinak chybí.

Z diváckého hlediska je ovšem nutné přijmout naraci filmu, která je tzv. na vodě, protože celý případ je vyřešen v podstatě na základě snu a samotným policistům na tom nepřijde nic divného. Podobné je to i s vysvětlením toho, proč zrovna Finney slyší na druhém konci telefonu hlasy obětí a je jediným, kdo je schopen s nimi komunikovat. Nijak objasněno není ani to, jak je možné, že telefonující děti si nepamatují své jméno, ale dobře si pamatují, co kde ukryly a jak se snažily utéct ze zvukotěsného vězení. 

Černý telefon je přes všechny výtky velmi dobrý počin, který po prvních dvou třetinách vypadá na silně nadprůměrnou záležitost, v závěru se ale rozpadne a nedokáže si udržet nastavenou laťku a stane se zaměnitelnou duchařinou, u níž není radno moc přemýšlet. Zda je to škoda, si musí vyhodnotit každý sám.

Oficiální český trailer filmu Černý telefon / The Black Phone 


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY